måndag, maj 28, 2007

Bonsai?

Ja nu är det väl verkligen hänryckningens tid! Inte just idag kanske då det är regnigt och kallt, men i det stora hela. Naturen visar vilken sprängkraft den kan uppbåda och det växer så det knakar. Brudparen ploppar upp som svampar ur jorden i kyrkorna och studenterna är alldeles yra i studentmössan.


Kraften och energin i det som växer, smittar av sig på människorna som också får extra energi och röda rosor på kinderna. Kärleken till naturen och det som växer avspeglas i blomsterprakten på balkonger och i trädgårdar. Även jag hyser en stor kärlek till det som växer och i år var jag faktiskt väl förberedd. I mars månad kom jag mig äntligen för att förkultivera fröer i rättan tid. Tomater, jalapeñopeppar och ampeljordgubbar petades ner i såjord och ställdes i lämplig temperatur och med lämplig belysning, för att gro. Visst grodde det och extra belysning fick de små liven för att bli kraftiga och fina. Små mörkgröna plantor, observerade jag. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad... Jag planterade om dem i lite kraftigare jord och lät dem ockupera köksbänken under lysröret. De små kraftiga och mörkt gröna plantorna har jag nu observerat i dag efter dag, vecka efter vecka...


Är det någon som möjligen har hört talas om miniatyrjordgubbar och bonsaitomater?

Inga kommentarer: