onsdag, juni 06, 2007

Kära syster,


Här är mitt förslag på musslor som jag dedikerar "tia Anna", vars tallrikar jag gärna slickar. Tior är vi båda två till en niece respektive nevö:


Ameijoas portuguesa a là Tia-Maria
1 kg blåmusslor, eller mer. Färska eller frysta
2 tjocka skivor rökt sidfläsk
5 schalottenlökar, hackade
1-3 klyftor vitlök, pressad eller hackad
3 dl torrt vitt vin
6 dl vatten
Salt, vitpeppar
En rejäl knippe färsk koriander, hackad
Tärna fläsket och låt det långsamt smälta i en gryta. Lyft upp det och lägg undan till senare.
Lägg löken och vitlöken i grytan och låt långsamt puttra utan att ta färg. Tillsätt eventuellt smör eller olivolja om det blir för torrt.
Häll i vinet och vattnet samt ca 1 tsk salt och låt det koka upp så det stormkokar.
Lägg i de väl rengjorda musslorna och på med locket. Koka häftigt ca 5 min.
Bryn under tiden fläsktärningarna så de nästan är knapriga. I med fläsket i grytan.
Smaka av med malen vitpeppar och salt. Eventuellt lite mer vin.
Tillsätt slutligen den hackade koriandern och låt det inte koka mer.
Duka med djupa tallrikar och ställ grytan på bordet. Servera med ett, inte alldeles färskt, bondbröd med rejäl textur.
Sörpla och njut!
Medan gästerna väntar servera dem ett glas iskallt, halvsött, mousserande vin med några lövtunna skivor färsk ingefära i glaset. (Jag tar det utan eftersom jag tycker färsk ingefära smakar tvål!)
Den som inte kan med färsk koriander, tar persilja istället!

3 kommentarer:

Anne sa...

Så, nu finns sammanställningen uppe! :)

http://annesmat.blogspot.com/2007/06/cyberkocken-nationaldagsversion.html

Anna-Eva sa...

Du fuskar! Som vanligt. Nu är iaf jag hemma men då är du i Tyskland.
Knepigt det här.

Marsala sa...

Det här är väl inte fusk! Receptet har jag aldrig sett. Det är helt sprunget ur mitt huvud! Dessutom brukar jag inte fuska!
Ditt är onekligen mer fantasifullt, men ingefäran...