måndag, juni 04, 2007

Kapitalism


Jag har fått ett anfall av kapitalism. Jag har köpt lite grejor på nätet. Musik, elektronik och skivor. Det har varit så löjligt tomt i mitt CD-ställ. När jag lånade ut tre såg det närmast ut som en avbarrad julgran. Jag har inte köpt nåt nyproducerat. Det är totalt retro, sånt jag haft på band och som börjat murkna. Kim Larsen och Gasolin, musik som till och med när den är sorglig gör mej väl till mods. Beatles, dem måste man som 50-talare bara ha, men det var svårt att välja. När allt var betalt och klart kom jag att tänka på Lou Reed. NÄR lyssnade jag på honom? Ja, inte var det igår precis. Och Blå Tåget... Och Nationalteatern Och...

Elektronik. Först skaffade jag en webcamera för att kunna se den gode vännen. Då fick jag ett headset extra. Det skickade jag till min dotter så att vi kan prata gratis på Skype. Sen lade jag märke till att vännens cam var mycket bättre. Så jag köpte en till. Den första camen skall min dotter få. Sen köpte jag en adapter, för att kunna koppla fast telefon till datorn. Men si där hade jag tre olika installationsanvisningar. Vilken jag än försökte så inte kan jag få nåt ljud ur den telefonen!

För båda telefonerna gällde att man skulle installera XP:s Servicepack 2. På Microsofts sidor var det en enda lång rundgång. Ingen knapp som sa "Tryck här!" På google hittade jag det snabbt. Program som program tänkte jag och installerade. När installationen var klar kom ett "boing" och det talade om förmig, på tyska, att det inte begrep språket. Så googlade jag mig fram till en engelsk version. Den här gången gick det mycket snabbare. Det sa "boing" direkt och programmet sa att det inte begrep tyska!

Jaha, det är väl inte värre än att jag får göra en systemåterställning och installera om en massa. Tre systemåterställare hann jag göra innan kamraten "B" föreslog att jag skulle göra en... Gggrrrrr.... Vad tror hon om mig! Jag fick söka filer med "sp2" i namnet, de var inte allt för många. Sen fick jag sitta och radera dem en och en. Systemåtersällaren tog alltså inte bort textfilerna! Det hela tog ett antal timmar och en massa energi i form av ilska!

Efter 5-7 systemåterställningar har jag lärt mig att skapa en systemkontrollpunkt då jag installerat nåt som funkar! Jag har också lärt mig att man måste vara tekniskt geni för att installera IP-telefoni. Min hjärna blev alldeles flytande av allt installerande och jag vet inte om den stelnat tillräckligt än... En kompis tipsade dock om en sajt med en som också hade problem.

Den sista, lilla shoppingen gjorde jag på Tradera, länge traskade jag omkring på olika sidor och lärde mig hur man skulle göra. Men jag är en fegis. Köpte en på direkten. Mindre än halva priset än motsvarande på elektronik sajterna... Ok, jag kunde ha varit coolare men jag är faktiskt inte cool... Och, märk val: Den är rosa! Jag kanske blir cool!

Jag fick ett till gratis headset med posten. Det skall jag sicka till min syster! Min lata kocksyster som jag har utmanat på musselkok i Cyberkocken!

Nu skall jag lägga in lite bilder från mitt besök på Kuba år 2000. Aldeles innan jag sabbade mitt nervsystem. Nervsystem heter "nervous system" på engelska och visst kan man bli nervös av det :D!

Inga kommentarer: