Posten har ju som bekant blivit ett företag. Att t ex skicka paket har blivit ganska dyrt. Att ta emot ett paket skall ju ske i frisk och sund konkurrens. Eftersom som postkontoren lagts ner, har vi nu fått ett antal utlämningsställen. Självsvådligt har Posten själv bestämt var, var och en, skall hämta sina postorderpaket, beroende på vilket postnummerområde man tillhör. Postnummerindelningen gjordes för över tjugo år sedan, utan någon revidering.
För en, mig närstående ;-) , funktionshindrad quinna, utspelade sig följande:
Hon flyttade, ca 100 meter ned på samma gata och hamnade därmed i ett annat postnummerområde. Tidigare var det ca 250 m till närmaste utlämningsställe men nu blev det plötsligt ca 2 500 m! Hrmphf...
Quinnan skrev ett mejl till regionkontoret i Örebro och klagade. Hon förklarade att hon varken hade tillgång till bil eller cykel, och att det inte fanns kollektivtrafik som passade. Det kanske vore dags att göra om postnummerindelningen efter 20 år. Regionkontoret mejlade den lokala "Posten", som bad quinnan (!) ringa upp. (De hade hennes telefonnummer men ringde inte själva. Varför?)
Quinnan ringde upp och fick tala med en ganska sur kvinna. Hon sa att quinnan fick ringa det fjärran utlämningsstället och be dem vidarebefordra paketet med Posten, till nästa utlämningsställe. Detta skulle ta 1-2 vardagar att utföra.
Quinnan var inte nöjd utan skrev till regionkontoret igen för att få deras synpunkter på servicenivån samt postnummerindelningen. Den här gången fick hon ett mejl direkt från Regionkontoret faktiskt. Där stod: Vi har fått ditt mejl och kommer att höra av oss.
Och därvid avslutades kommunikationen...
Det är fiiiiint att våra statliga verk har blivit affärsdrivande, men HUR ser deras affärsidé ut!?!
För en, mig närstående ;-) , funktionshindrad quinna, utspelade sig följande:
Hon flyttade, ca 100 meter ned på samma gata och hamnade därmed i ett annat postnummerområde. Tidigare var det ca 250 m till närmaste utlämningsställe men nu blev det plötsligt ca 2 500 m! Hrmphf...
Quinnan skrev ett mejl till regionkontoret i Örebro och klagade. Hon förklarade att hon varken hade tillgång till bil eller cykel, och att det inte fanns kollektivtrafik som passade. Det kanske vore dags att göra om postnummerindelningen efter 20 år. Regionkontoret mejlade den lokala "Posten", som bad quinnan (!) ringa upp. (De hade hennes telefonnummer men ringde inte själva. Varför?)
Quinnan ringde upp och fick tala med en ganska sur kvinna. Hon sa att quinnan fick ringa det fjärran utlämningsstället och be dem vidarebefordra paketet med Posten, till nästa utlämningsställe. Detta skulle ta 1-2 vardagar att utföra.
Quinnan var inte nöjd utan skrev till regionkontoret igen för att få deras synpunkter på servicenivån samt postnummerindelningen. Den här gången fick hon ett mejl direkt från Regionkontoret faktiskt. Där stod: Vi har fått ditt mejl och kommer att höra av oss.
Och därvid avslutades kommunikationen...
Det är fiiiiint att våra statliga verk har blivit affärsdrivande, men HUR ser deras affärsidé ut!?!
2 kommentarer:
Har senast idag blivit en aningens trött på kassa-service. Hämta ut pengar kan man inte göra på ICA där övriga post-tjänster finns. nejdå...öppet mellan 14.30 och 17.30. Ska det vara service??? För det är ju i alla fall det dem heter?????
Det är väl inte tänkt att man måste arbeta också, för att tjäna de där pengarna man vill ta ut...
Skicka en kommentar