måndag, december 31, 2007

Streetfoodens högborg


Jag erkänner. Jag är en matnörd. Vilken annars ligger i sängen och läser kokböcker som nattlektyr? Och hatar snabbmat?
MEN jag erkänner även följande: På hemväg från Skåne gick jag med mycket bestämda steg till Marcus Samuelssons "Street Food" på Centralen.
Det blev kycklingsatay (-spett) med jordnötssås och rustika pommes frites, tre salladsblad och lika många tomatskivor. Inte så mycket bättre än vanlig snabbmat men i vart fall smakrikare. Och jättegott!
Och - här finns den ultimata varmkorven. Tre olika slags korv med surkål till, som i Sex and the city! Jag hade gärna smakat den också om jag nu hade varit så glupsk.
I en hel meny ingick ris eller pommes samt färskpressad äpplejuice. Pappmuggar och träbestick. Bara såsen serverades ur en liten plastbytta. Avfallet källsorterades naturligtvis. Kryddblandningen som var på pommes fritesen och som bordskrydda skulle jag vilja ha. Den innehöll bland annat chili och var av märket S:ta Maria. Är det någon som vet om den finns att köpa?
Är jag en bättre människa än andra nu?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen i de matbloggande matnördarnas skara! Har inte hunnit till Streetfood men den här läsningen gav mersmak!

Anonym sa...

Och ja: du är en bättre människa!

Marsala sa...

Tack Lisa! Var det grötplättarna som drog dina blickar hit? ;)