måndag, december 31, 2007

Grötplättar

I fredags var jag bjuden till svärsonens nya lägenhet på middag. Vad jag skulle bli bjuden på hade jag aldrig kunnat gissa. Bara att jag skulle ta med bacon, lingonsylt och havregryn. Eftersom vi var lite försenade, :) min dotter är inget vidare på att passa tider, så började vi med efterrätten: Till den tog dottern en stor klick nutella och rörde ned i en kopp hett kaffe. I med en slurk vodka och så toppade hon med vispad grädde. Jag lovar, den efterrätten mättade bra och smakade gott.
Medan jag satt där och sörplade, ser jag till min förvåning hur dottern portionerar ut havregryn på tre flata tallrikar. På med vatten och in i mikron. Den lilla gröten plattades ut över tallriken och fick kallna. Baconet stektes knaprigt och till sist åkte den ena grötplätten efter den andra ner i baconfettet i stekpannan. Lite extra smör samt salt och peppar tillsattes också. Till grötplättarna serverades rödkålssallad med dressing samt lingonsylt och bacon. Kockan själv åt sin som en wrap med alla tillbehören inuti.
Faktum är att... Det var inte så dumt! Men det optimala är att använda grovt rågmjöl eller rågflingor, förklarade kockan.
Till 0,75 dl gryn tar man 1,5 dl vatten och rör runt, sen in i mikron i 4 minuter. Gröten måste bli kall och skinnig för att gå att steka. Absolut knaprigare än gammal uppstekt gröt, som av samma kock döpts till "grotis", i unga år.
Tro nu inte att det bara var uppstekt gröt jag födde upp min dotter på. Hon fick kanske det 2-3 gånger under hela sin uppväxt. Mc Donalds fick hon gå på med sin moster och mormor. Har man som jag en syster som är kock, så beror det inte på överdrivet grötätande, utan på ett genuint matintresse i familjen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte tillägga att man helst gör grötplättarna dagen innan (1dl gröt, 2dl vatten) för att lyckas steka dom.. Mvh/Kockan

Anonym sa...

Ha, jag lyckades komentera! Ps.4min i micron ska det vara../Kockan

Marsala sa...

Du är inte den enda som har problem med kommentarer. Jag har kollat inställningarna men hittar inget fel. Osså heter det inte gröt utan havregryn...