söndag, december 12, 2010

Ekumenik

Foto: Aftonbladet

"Ekumenik (grek. oikoumenikos "som rör den bebodda världen", "världsvid"), är en benämning för kristna enhetssträvanden. I teologiskt mer liberalt formade sammanhang inkluderas även dialogen med andra religioner, främst judendom och islam, i begreppet. Terminologiskt talat är detta dock en felanvändning av begreppet – det rör sig i dessa fall snarare om religionsdialog.(Wikipedia)"

En ung man är död, två små barn faderlösa, en kvinna utan make, och hundratusentals mer eller mindre chockade.
Jag förstår inte hur man kan bli fundamentalist, eller ens extremist. Dessa trångsynta människor som lever inneslutna i en starkt begränsad bubbla. Islamska fundamentalister, kristna, katolska, politiska (inkluderande USA:s imperialism) och så Lars Vilks, vilkens namn återigen har dykt upp, och som jag anser är en civilrättslig fundamentalist.

Jag försöker att förstå min omvärld. Inte nödvändigtvis för att rättfärdiga den, bara förstå. Men fundamentalister kan jag då rakt inte förstå.

Det som hände i Stockholm igår, gör oss alla otroligt ledsna och kanske rädda. Dagislandet Sverige har till sist blivit en del av den Stooora Världen, den bebodda världen. Och islamofobin växer sig starkare även här (det unnar jag inte SD).

Varför kan vi inte klara av att kommunicera med varann, för det största gemensamma bästa?????

Inga kommentarer: